Sociale netwerken spelen nog geen rol van betekenis bij aankoopbeslissingen. Deze conclusie doet communicatiebureau Fleishman-Hillard naar aanleiding van hun jaarlijkse onderzoek naar de invloed van internet op consumenten.
Dat social media zoals Facebook nog geen grote rol spelen bij consumentenbeslissingen is volgens de onderzoeker overigens verklaarbaar. Social media hebben vooral een ontspannings- en entertainmentfunctie waarbij merken hoogstens een faciliterende rol vervullen. “Met de toename van trends zoals social shopping waarbij sociale netwerken aanbevelingsfuncties zullen integreren, zal de invloed van sociale netwerken op besluitvormingsprocessen waarschijnlijk stijgen”, meent David Wolff, associate director Digital bij Fleishman-Hillard Amsterdam.
Zoekmachines spelen daarentegen wel een grote rol, met name rondom luxe artikelen als consumentenelektronica en reizen. Wanneer de consument afgaat op advies van anderen, vertrouwen ze vooral op vrienden, familie en collega’s. De meerderheid blijkt opinies van vreemden slechts deels te vertrouwen. Wel wordt de bruikbaarheid een stuk hoger ingeschat. Het vertrouwen in informatie afkomstig van gesponsorde of betaalde bloggers is nihil.
Wat opvalt is dat consumenten over het algemeen weinig waarde hechten aan het traditionele ‘zenden’ van boodschappen door bedrijven via microblogs zoals Twitter. Het wordt voor de consument pas relevant wanneer bedrijven rechtstreeks de conversatie met hen aangaan. Dan wordt de inzet van dergelijke kanalen hoog gewaardeerd.
Rol social media bij aankopen minimaal
Gepubliceerd op 14 januari 2011 om 00:00
Reacties 0