Door een verschuiving in het winkelpatroon van de consument, richten Amerikaanse retailers zich steeds meer op het verkopen van voedsel. Zo hebben enkele drogisterijen en kledingketens verse groenten, ingevroren vlees en zelfs sushi aan hun bestand toegevoegd.
Retailgigant Target voegde, na een investering van 500 miljoen dollar, een food-afdeling aan enkele van zijn vestigingen toe. Volgens de keten zijn de verkoopcijfers in de desbetreffende winkels met zes procent gestegen, ten opzichte van de vestigingen zonder food-afdeling. Ook Walgreens breidde een aantal vestigingen in Chicago en New York uit met vijfhonderd food-artikelen. “Retailers richtten zich massaal op deze sector, waardoor er in feite een voedselgevecht ontstaat”, aldus Bill Dreher, retail analist bij Deutsche Bank.
Supermarkten Supervalu en Safeway zagen, vanwege de stijgende voedselprijzen en toenemende concurrentie, hun omzet al dalen. Consumenten die hun voedsel voorheen bij de supermarkt of speciaalzaak haalden, doen al hun inkopen nu in één keer bij grote ketens.
“Mensen winkelen gemiddeld 2,5 keer per week voor voedsel, terwijl zij ongeveer één keer per maand bij de drogisterij langsgaan”, zegt Dreher. “Wanneer consumenten eenmaal hun boodschappen bij de drogisterij halen, zullen ze sneller geneigd zijn om bijvoorbeeld nagellak of een DVD aan hun karretje toe te voegen.”
Amerikaanse retail aast op foodsector
Gepubliceerd op 18 januari 2011 om 00:00
Reacties 0