De omzet van profielensite Facebook in 2010 bedraagt 1,86 miljard dollar, een stijging van ruim 86 procent ten opzichte van 2009. Dat stelt onderzoeksbureau Emarketer. Verwacht wordt dat het sociale netwerk in 2011 een omzet van ruim vier miljard dollar zal boeken, een ruime verdubbeling van het jaar ervoor.
De internationale profielensite heeft zijn omzetstijging vooral te danken aan de kleinere bedrijven. Zij waren gezamenlijk goed voor zestig procent van de omzet (1,1 miljard dollar). Grote adverteerders als P&G, Coca Cola en PepsiCo zijn daarentegen verantwoordelijk voor veertig procent van de omzet.
Het merendeel van de reclame-inkomsten komt nu uit Amerika, maar het analysebureau verwacht dat buitenlandse adverteerders in 2012 de overhand krijgen in hun bijdrage aan de Facebook-omzet. De profielensite zou in februari een kantoor in Nederland openen, om vanuit daar grotere adverteerders te kunnen bedienen.
Facebook noteert omzet van 1,9 miljard dollar
Gepubliceerd op 18 januari 2011 om 00:00
Reacties 0