De Tax Free-bestedingen in Nederland hebben in het laatste half jaar van 2010 een record bereikt. Vanaf juli is er een stijging van 37 procent geboekt. In totaal werd er voor 108 miljoen euro besteed. Dat meldt Global Blue, een internationale organisatie die zich bezig houdt met reizigersbestedingen.
Over heel 2010 stegen de Tax Free bestedingen in Nederland met negen procent. Deze groei is vooral afkomstig van kopers uit China, Brazilië, Rusland en Indonesië. In de rest van Europa is de groei te danken aan kopers uit Rusland, het Verre Oosten en de Verenigde Arabische Emiraten. De buitenlandse bezoekers kopen vooral horloges, juwelen en diamanten (+19 procent), mode (+58 procent), modeaccessoires (+ 73 procent) en komen graag in de warenhuizen.
Global Blue verwacht dat de Tax Free bestedingen in 2011 met veertien procent stijgen. “Het is duidelijk dat hier kansen liggen voor de BV Nederland”, meent Marja van Reijn, Regional Manager BeNeLux. Zo vertaalt het realiseren van meer vluchten uit bijvoorbeeld Indonesië zich direct in een stijging van de bestedingen in Nederland. “Om een ‘Must to Go Shopping Destination’ te worden, is het cruciaal dat de detailhandel en het toeristisch bedrijfsleven met elkaar gaan samenwerken", vervolgt Van Reijn.
Tax Free-shoppen is hot
Gepubliceerd op 19 januari 2011 om 00:00
Reacties 0