Groot-Brittannië heeft haar online-consumentenbestedingen het afgelopen jaar zien stijgen naar 58,8 miljard pond. Een groei van ruim achttien procent ten opzichte van 2009. De webwinkelgroei overtreft daarmee de verwachtte stijging van dertien procent.
Dat maakte de Britse Interactive Media in Retail Group (IMRG) bekend. De belangengroep stelde de groeiverwachting in oktober nog bij naar zestien procent, maar ook dat aantal bleek te laag. Dat is vooral te danken aan de extra online bestedingen tijdens het kerstseizoen, toen er 25 procent meer werd besteed ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Voor dit jaar wordt wederom een groei van achttien procent voorspeld.
Afgelopen maand besteedden Britten wekelijks 770 miljoen pond online. Dat is goed voor elf procent van de totale retailuitgaven. IMRG verwacht dat in 2020 de helft van alle aankopen online zal worden gedaan. Volgens de belangengroep is dit het laatste jaar dat Groot Britannië hogere online-consumentenbestedingen heeft dan China. Het Aziatische land kwam met een webwinkelomzet van 58 miljard euro iets lager uit dan de UK, maar maakt een enorme opmars op het gebied van e-commerce. In Nederland zijn de webwinkelbestedingen vorig jaar rond de 8 miljard euro uitgekomen. Officiële cijfers zijn nog niet bekend gemaakt.
Forse groei Britse online bestedingen
Gepubliceerd op 24 januari 2011 om 00:00
Reacties 0