IKEA desoriënteert bewust zijn winkelbezoekers om zo de verkopen te stuwen. Dat stelt de Engelse professor Alan Penn. En het Zweedse woonwarenhuis slaagt daar goed in, ‘want IKEA is er een meester in om zijn klanten zo lang mogelijk binnen te houden’.
De directeur van het Virual Reality Centre for the Built Environment bij het University College in Londen, legt in de Britse krant Daily Mail uit hoe het werkt. Door een labyrint te creëren, slaagt IKEA erin klanten soms urenlang binnen de muren te houden. Veel langer in ieder geval dan die klant oorspronkelijk van plan was. Klanten geven dan ook meer uit dan vooraf gepland. Dat komt mede dor de strategisch geplaatste bakken met goedkope hebbedingetjes, aldus Penn.
Volgens de professor is bovendien de plattegrond van de winkel zo verwarrend dat mensen een product maar meteen in hun karretje gooien als ze langslopen. “Omdat klanten weten dat ze die plek later nooit meer terug kunnen vinden.” De bestaande korte routes zijn volgens Penn alleen maar gecreëerd vanwege brandweerregels, en niet om de klant snel zijn weg te laten vervolgen.
IKEA ontkent dat bewust een labyrint is gecreëerd. De korte routes zouden wel degelijk bedoeld zijn om de klant van dienst te zijn.
‘IKEA laat klant verdwalen in winkel’
Gepubliceerd op 25 januari 2011 om 00:00
Reacties 0