Wanneer consumenten een product of dienst online kopen, krijgen zij veertien dagen de tijd om hun aankoop te retourneren. Met die richtlijn willen de Europese lidstaten het online consumentenrecht in Europa gelijktrekken.
De zogenaamde afkoelperiode, een periode van twee weken, begint zodra de consument het product in ontvangst neemt. In Nederland heeft de consument nu nog zeven werkdagen bedenktijd. Hoewel de verschillende lidstaten met de richtlijn hebben ingestemd, moet het Europees Parlement nog goedkeuring geven.
De nieuwe richtlijn moet een impuls geven aan de grensoverschrijdende online handel in Europa. Webwinkeliers zijn met de nieuwe regels verplicht de consument van duidelijke informatie te voorzien. Daarnaast moet de winkelier het product leveren binnen het afgesproken tijdschema. Mocht dit niet lukken, dan kan de consument van de koop afzien en zijn geld terugkrijgen.
Consumenten moeten ook vooraf kunnen aanvinken of ze gebruik willen maken van bepaalde extra opties waarvoor betaald moet worden. Zaken als een snelle levering of een reisverzekering mogen niet standaard worden meegenomen bij het verkopen van een product of dienst.
Ook voor de consument zijn regels opgesteld. Zo draait de consument op voor de kosten van het retourneren en moet de consument, wanneer er sprake is van een dienst, betalen voor het gebruik tot aan het moment dat deze het contract stopzet.
Europees webwinkelen eenvoudiger
Gepubliceerd op 25 januari 2011 om 00:00
Reacties 0