Supermarkten draaien zwakke eerste maand

De supermarktomzet is in de eerste maand van 2011 met 0,2 procentpunten gedaald. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg met één procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, maar de omzet per kassabon daalde met 1,2 procent van 22,08 euro naar 21.82 euro. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panelservices. Deze daling is waarschijnlijk mede veroorzaakt door de forse en diepe promotiedruk. Naast de voetbalplaatjesactie bij C1000 en Albert Heijn, waren er gelijktijdig veel aanbiedingen waarbij vijftig procent korting per product werd verleend of het tweede product gratis werd aangeboden.

In 2010 heeft bijna 85 procent van de huishoudens Albert Heijn bezocht. Vooral de AHXL formule trekt steeds meer klanten. Lidl wordt ondertussen een steeds grote speler. De supermarktketen telde in het vierde kwartaal van 2010 een grotere klantenkring dan Aldi. Over het gehele jaar 2010 heeft 59,4 procent van de huishoudens Aldi en 58,6 procent van de huishoudens Lidl bezocht. Jumbo bereikte in 2010 vorig jaar de top vijf qua klantenkring en passeerde daarmee Super de Boer en Plus.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!