Markt voor woningdecoratiemarkt heeft omvang van 1,7 miljard euro
Gepubliceerd op 21 september 2004 om 00:00
Steeds meer meubelwinkels gaan woningdecoratie-artikelen verkopen. De gemiddelde besteding hiervan ligt op 250 euro per huishouden per jaar. De omzet van de sector komt daarmee op bijna 1,7 miljard euro uit. Het aandeel van woonaccessoires in totale winkeloppervlakte hangt sterk af van het soort winkel dat ze verkoopt. Dit percentage is het grootst bij winkels die kunstvoorwerpen verkopen (79%), woonaccessoirewinkels (73%), wereldwinkels (58%) en kadoshops (47%). Verder volgen nog detailhandels van huishoudelijk artikelen (34%), bloemisten (33%), detailhandels gpa (32%), meubelwinkels (19%), woninginrichters (13%), warenhuizen (9%) en tuincentra (8%). De bestedingen van consumenten zijn de laatste drie jaar toegenomen. Aan schilderijen, beelden en kaarsen wordt met respectievelijk 285 miljoen, 139 miljoen en 134 miljoen euro het meest uitgegeven. Glazen (85 miljoen euro), fotolijstjes (83), vazen (82), kleinmeubelen (72) en kussens (71) volgen. De redenen om woonaccessoires te kopen zijn verschillend, eenderde van de aankopen heeft een impulsieve grondslag. Ouderen vanaf 60 kopen woonaccessoires voor praktische doeleinden (55%). In leeftijdgroepen van 40-60 (35%), 20-40 (20%), tot 20 (8%) is dit minder.
Reacties 0