Europese postorderverkoop heeft te lijden onder e-commerce

In Europa was e-commerce in 2004 voor het eerst populairder dan postorderverkoop. Dit blijkt uit onderzoek van Mintel. De afgelopen 12 maanden kocht 1 op de 3 volwassenen producten via internet, vergeleken met 9% in 2000. De totale home shopping-markt steeg van 68,2 miljard euro in 2003 naar 68,2 miljard in 2004.In 2003 had de totale Europese postordermarkt een waarde van 43,5 miljard euro. Dat is 3% van alle retailverkoop. In 2009 is dat naar verwachting nog maar 2%. De populariteit van postorderzaken daalt dramatisch. In 2004 kocht 25% van de Europeanen iets uit een catalogus. Slechts vier jaar eerder was dat nog 53%. Reden voor de slechte gang van zaken is volgens Mintel een gebrek aan diversificatie en vernieuwing. Het ontbreekt aan visie en een gedurfde bedrijfsstrategie. Er zijn echter uitzonderingen. Zo steeg de verkoop van modepostorderbedrijf Boden in 2004 met ruim 40%. Ook hier is de online verkoop al goed voor 45% van de omzet, maar catalogi stimuleren bij Boden nog altijd de bestellingen. Met een catalogus bij de hand kunnen consumenten op hun gemak bladeren en wegdromen. Online shoppen biedt die mogelijkheid veel minder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!