Consumenten maken via hun mobiele applicaties steeds vaker gebruik van prijsvergelijkers tijdens het shoppen. Smartphonegebruikers kunnen met applicaties als Google Shopper een product opzoeken door middel van scanning of een barcode. De applicatie laat dan de prijzen van dat item bij andere retailers zien, die zich in de buurt of online bevinden.
“Retailers worden nu geconfronteerd met de consument die scant en vergelijkt”, aldus Greg Girard van consultancybureau IDC Retail Insights. “Smartphones maken van elke winkel een glazen box. Consumenten kunnen binnen no-time in de glazen box kijken en zien welke alternatieven er zijn. De transparantie is hoger dan ooit.”
Niet alleen consumenten profiteren van de toenemende prijstransparantie, enkele retailers omarmen de applicaties ook. “Retailers als Starbucks en Macy’s maken gebruik van location-based marketing, om zo vaste klanten in kennis te stellen van aanbiedingen en promoties”, vervolgt Girard. “Door de verschillende apps weten retailers wanneer klanten in de buurt van hun winkels zijn en sturen ze berichten met daarin de huidige aanbiedingen. Dat kan enorm bijdragen aan de besluitvorming van consumenten.”
Mobiele shoppers veranderen retaillandschap
Gepubliceerd op 17 februari 2011 om 00:00
Reacties 0