Verschuivingen in fietsenmarkt

Er vindt een grote verschuiving plaats binnen de fietsenmarkt. Dat blijkt uit recent onderzoek van Bovag Fietsbedrijven. Hoewel de omzetten de afgelopen jaren zijn gestegen, met name door de opkomst van de elektrische e-bikes, is het totaal aantal verkochte tweewielers flink gedaald. Daarnaast worden er steeds meer online fietsenwinkels geopend. Service moet klanten naar de winkels blijven trekken.

Volgens het onderzoeksrapport moeten ondernemers zich richten op het zo 'aangekleed' mogelijk verkopen van de fiets. Naast speciale accessoires moet de klant ook kunnen rekenen op verzekeringen, pechhulp en korting op onderhoud en reparaties. De laatste optie zal klanten vaker doen terugkomen. "Het gaat om de sfeer, de beleving en de knowhow", aldus ondernemer Jan Ten Tusscher uit Enschede. "We hebben veel vaste klanten die we graag blijven terugzien. Dus we besteden daar ook heel veel tijd en aandacht aan."

Over het marktaandeel dat verdwijnt richting internetverkoop zijn de meningen verdeeld. "Er zijn veel webshops, ook internationaal. Binnen de branche houden we het in de gaten. Maar waar niet bij wordt stilgestaan, is de service en de nazorg die mensen missen op internet. Wíj bieden die specialistische meerwaarde", aldus ondernemer Ten Tusscher.

Frans van Vliet van Bike Totaal Van Vliet in Hoorn is daarentegen pessimistisch over de kansen van vooral kleine branchegenoten. "Over tien jaar gaat vijftig procent van de totale detailhandel online, dat zal voor de fietsenhandel niet anders zijn. Marges komen onder druk te staan en voor online verkoop blijven investeringen nodig. Dat wordt heel lastig voor al die kleine spelers. Als zij zich niet slim verenigen om een oplossing te verzinnen, zoals een gezamenlijke verkoopsite, dan redt naar verwachting dertig procent het niet."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!