Een storing van online betaalmethode iDeal maakte het maandagmiddag- en avond voor veel webshoppers onmogelijk af te rekenen. De oorzaak zou liggen bij een storing bij Rabobank, aldus eigenaar van iDeal, Currence.
Rabobank kampte zaterdag al met een storing, die er een dag later voor zorgde dat heel iDeal werd platgelegd.
De site voor maaltijdbestellingen Thuisbezorgd.nl verzond zelfs een persbericht over de storing, waarin directeur Jitse Groenzich zich uitspreekt: “Deze grap levert ons een omzetdaling van dertig procent op. We zijn hier uiteraard op zijn zachtst gezegd niet blij mee.”
Ook via Twitter uitten veel webwinkeliers hun onvrede over de storing. Zo oppert ceo Patrick Kersssemakers van Fonq.nl via een tweet dat iDeal eerst stabiel moet worden gemaakt in ons land, voor Currence ermee de grens over gaat. “Geintje heeft dit weekend zeker miljoenen gekost”, laat Kerssemakers weten.
De iDeal-storing geduurd van ongeveer half vier in de middag tot na tienen ’s avonds, aldus Currence. “Niet bij alle betalingen deden zich overigens problemen voor”, stelt de zegsman. “Daar waar Rabobank aan de acquiring kant betrokken was natuurlijk wel, en aan de issuing kant behalve bij klanten van Rabobank ook bij SNS- en ING-klanten. Vaak ontstaat de indruk dat het hele systeem op zo’n moment plat ligt, maar dat was niet het geval.”
Webwinkels dupe van storing iDeal
Gepubliceerd op 22 februari 2011 om 00:00
Reacties 0