Amazon profiteert van populariteit e-commerce

Gespecialiseerde retailers behalen een steeds groter deel van hun omzet uit het online segment, en Amazon plukt daar de vruchten van. Uit een consumentenenquête van onderzoeksbureau TraQline blijkt dat de online verkoop sinds 2005 in bijna elke categorie een steeds groter deel uitmaakt van de totale verkoop. Zo werd er in 2010 achttien procent van elektrische keukenapparaten als blenders en koffieapparaten online gekocht, tegenover dertien procent in 2005. Amazon’s aandeel van die online verkoop steeg in diezelfde periode van zeventien tot 35 procent.

De enige categorie die het minder goed doet zijn merkitems waar online veel replica’s van zijn te verkrijgen. Volgens TraQline is de bouwmarkt ook een kwetsbaar segment. Retailers als Home Depot lijken niet veel van de verschuiving naar online verkoop te profiteren. Zo is de online verkoop van draagbare klusapparaten sinds 2005 met vier procent gestegen tot negen procent. Ook in dat segment had Amazon een aandeel van 37 procent, tegenover 22 in 2005.

Volgens The Wall Street Journal kunnen deze bouwmarkten zich het best van Amazon onderscheiden door zich in producten als hout te specialiseren; een product dat niet snel online gekocht wordt. Ook aankopen voor reparaties worden meestal offline gedaan, omdat consumenten geen tijd hebben om de levering af te wachten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!