Groot-Brittannië mag dan herstellende zijn van de recessie, Britse consumenten zullen nog zeker een jaar lang last hebben van stijgende prijzen en de hoge werkloosheid. Daar waarschuwden topretailers uit Groot-Brittannië tijdens de Retail Week conference voor.
“De consumentenuitgaven zullen de komende twee jaar niet stijgen”, zei Andy Horby, ceo bij Alliance Boots tijdens de opening van de conference. Consumenten zullen de komende tijd last hebben van de hogere belastingen, stijgende voedsel- en brandstof prijzen, de gematigde groei van lonen en de bezuinigingen in de overheidsuitgaven. Ook zijn veel Britten nog druk bezig met het aflossen van de schulden die zij tijdens de recessie hebben opgebouwd. "Het proces waarin de consument zijn schuld kan gaan aflossen is nog maar net gestart”, zei Hornby.
Volgens Rob Templeman, hoofd van warenhuisketen Debenhams, heeft er sinds Kerst een duidelijke verandering plaatsgevonden in het uitgavenpatroon van consumenten. “De mentaliteit van de consument is veranderd. Ze kijken naar wat ze moeten hebben, niet wat ze willen hebben.” De topman doelt daarbij op het feit dat het aantal consumenten dat zijn Debenhams cadeaubon heeft opgebruikt met achttien procent is gedaald. De retailers waren optimistischer over de Britse economie in zijn geheel. “De tekenen van herstel zijn genoeg om ons aan de goede kant van de recessie te houden”, meldde Ian Cheshire, directeur van Kingfisher.
‘Consumentenuitgaven stijgen voorlopig niet’
Gepubliceerd op 18 maart 2011 om 00:00
Reacties 0