Europese burgers wissen data met Vergeet Mij-knop
Gepubliceerd op 18 maart 2011 om 00:00
Webwinkels en uitgevers die data over hun bezoekers verzamelen, zijn nu genoodzaakt hun sites fors anders gaan inrichten. Bezoekers en klanten moeten de over hen verzamelde data kunnen inzien en verwijderen. “Online privacy is geen optie, maar een recht”, aldus Eurocommissaris Viviane Reding. “De bewijsplicht ligt bij degenen die de data verwerken. Ze moeten kunnen aantonen dat ze persoonsgegevens echt nodig hebben.”
Ook bedrijven als Google en Facebook gaan hinder ondervinden van de privacyregels. Google gaf eerder aan dat het niet weet op welke fysieke servers gebruikersdata liggen opgeslagen. Volgens Reding geen steekhoudend argument. “De Europese privacystandaarden gelden ongeacht de locatie waar hun data worden verwerkt.” Facebook zal ondertussen zijn privacybeleid moeten aanpassen aan de Europese regels, die strenger zijn dan die in Amerika. Dit geldt tevens voor webwinkels die via de profielensite verkopen.
Reacties 0