Europese burgers wissen data met Vergeet Mij-knop

De Europese Commissie komt in actie tegen webwinkels en bedrijven als Google en Facebook die zomaar informatie over Europese burgers online plaatsen. Europese burgers kunnen binnenkort alle informatie die bedrijven over hen hebben door middel van de spreekwoordeijke Vergeet Mij-knop wissen.

Webwinkels en uitgevers die data over hun bezoekers verzamelen, zijn nu genoodzaakt hun sites fors anders gaan inrichten. Bezoekers en klanten moeten de over hen verzamelde data kunnen inzien en verwijderen. “Online privacy is geen optie, maar een recht”, aldus Eurocommissaris Viviane Reding. “De bewijsplicht ligt bij degenen die de data verwerken. Ze moeten kunnen aantonen dat ze persoonsgegevens echt nodig hebben.”

Ook bedrijven als Google en Facebook gaan hinder ondervinden van de privacyregels. Google gaf eerder aan dat het niet weet op welke fysieke servers gebruikersdata liggen opgeslagen. Volgens Reding geen steekhoudend argument. “De Europese privacystandaarden gelden ongeacht de locatie waar hun data worden verwerkt.” Facebook zal ondertussen zijn privacybeleid moeten aanpassen aan de Europese regels, die strenger zijn dan die in Amerika. Dit geldt tevens voor webwinkels die via de profielensite verkopen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!