Fabrikanten krijgen rake klappen door de explosieve prijsstijging van grondstoffen. Het zijn echter vooral de huismerken die wankelen, zij schieten in het rood als ze die prijsstijgingen niet direct kunnen doorberekenen. Dat stelt Koen de Jong, auteur van het binnenkort te verschijnen boek Private Label Uncovered.
Ook grote merkfabrikanten voelen de prijsexplosie, maar hebben een ruimere buffer om deze op te vangen. Zij hebben prima marges, alleen hun verkoopvolumes zijn lager. Volgens De Jong versnelt de financiële druk de consolidatie in de huismerkindustrie.
Durfkapitalisten staan aan de basis van die schaalvergroting. Momenteel zijn slechts enkele sectoren in staat gezonde marges te realiseren voor huismerken. Daar hebben private equity-partijen dan ook schaalgrootte bij elkaar gekocht, stelt De Jong.
Retailers gebruiken huismerken om winkeltrouw te bevorderen en de winst te verbeteren. Huismerken drukken de omzet, maar de marges zijn een stuk beter. Het grote verschil zit in de kosten voor marketing, onderzoek en fabrikantenmarge. Bovendien wordt bespaard op productontwikkeling. Alles bij elkaar zijn zo de hogere kosten voor productie en inkoop voor huismerkfabrikanten ruimschoots goedgemaakt.
Huismerken wankelen door hoge grondstofprijzen
Gepubliceerd op 22 maart 2011 om 00:00
Reacties 0