Metro Group zet klant centraal

Metro Group gaat zich in de toekomst richten op een betere organisatie en investeren in opkomende markten. Dat meldde de retailgigant bij de presentatie van de jaarcijfers. In de nieuwe strategie komt de klant centraal te staan. Zo haalt Metro in het Oost-Duitse Bitterfeld sinds kort de oudere consumenten met een busje op, zodat ze hun boodschappen kunnen doen.

De nieuwe houding tegenover klanten uit zich daarnaast in het assortiment. “De fototoestellenafdeling van een Media Markt in Sjanghai is bijvoorbeeld groter dan die in Amsterdam”, zegt Frans Muller, verantwoordelijk voor de groothandelsactiviteiten van Metro in Oost-Europa en Azië. “Bij onze groothandels in China zie je minder verpakte goederen dan in Nederland. Chinezen willen graag in de vis kunnen knijpen om zich te overtuigen van de versheid.”

Ook in Nederland, waar Metro actief is met groothandel Makro, is de retailer druk bezig met de uitvoering van de strategie. Makro teams gaan bijvoorbeeld langs horeca ondernemingen om ondernemers ervan te overtuigen Makro-koffie in hun assortiment op te nemen.

Makro-directeur Jean-Pierre Bienfait heeft daarnaast voor een tiental vestigingen vrachtwagens voor bezorging aangeschaft. De groothandel wacht daardoor niet meer af tot de ondernemers naar de groothandel komen, maar kan de Makro-producten nu op de stoep afleveren. "Een krantje versturen met aanbiedingen en afwachten tot de klanten naar ons toe komen, is niet meer van deze tijd”, legt Bienfait uit. Voor de hele Metro Groep is de bezorgdivisie in twee jaar gegroeid naar een omzet van één miljard euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!