Telecom- en webwinkels krijgen steeds vaker te maken met identiteitsfraude. Dit stelt Titus Werkman, directeur operations bij incassobureau Lindorff, aldus Adformatie.
Lindorff komt meer fraudezaken dan voorheen. Van deze zaken gaat het bij 48 procent om identiteitsfraude. Daarbij worden gegevens gebruikt van een willekeurig slachtoffer, dat later de rekening en aanmaningen krijgt.
Onlangs kwam in het nieuws dat telecomsector in gebreke blijft bij de controle van persoonsgegevens van nieuwe abonnees. Dit werkt identiteitsfraude in de hand.
Steeds vaker worden er overeenkomsten onder dwang gesloten: het slachtoffer moet in een telecomwinkel een nieuwe abonnement afsluiten, de bijbehorende telefoon afgeven, maar krijgt vervolgens wel de aanmaningen op de deurmat. De schade van identiteitsfraude in webwinkels komt neer op circa 85 miljoen euro per jaar, volgens cijfers van Thuiswinkel.org.
Meer identiteitsfraude webwinkels
Gepubliceerd op 24 maart 2011 om 00:00
Reacties 0