Bakkers hebben door een nieuw benchmarkconcept van het Nederlands Bakkerij Centrum inzicht in de commerciële (omzet)resultaten van branchegenoten. Via een eigen beveiligde internet-portal hebben de deelnemende ondernemers zicht op anonieme cijfers als omzetten, verkochte stuks, margepercentage en gemiddelde besteding. De tool, NBC weekcijfers genaamd, is geen doel op zich maar is ontwikkeld om ondernemers te helpen meer omzet te behalen.
Er wordt gerapporteerd op kassaregistratieregel waardoor zeer veel informatie beschikbaar is. Ondernemers leveren alle benodigde informatie automatisch aan. De opzet is tweeledig. Enerzijds wordt door de benchmark voorzien in een grote behoefte van ondernemers om te leren van elkaar. Anderzijds voldoen de beschikbare rapportages aan de wens van de ondernemers om alles overzichtelijk te rapporteren in één cockpit, aldus het NBC.
Volgens het bakkerscentrum worden vooral diepteanalyses (op artikelniveau) enthousiast ontvangen. De ondernemer ziet in één oogopslag per periode (jaar, maand, week en dag) welke artikelen wel of geen bijdrage hebben geleverd aan de winst. Daarnaast kan men op basis van een ‘top/flop 50’ keuzes maken welke artikelen wel of niet uit het assortiment moeten.
Bakkers hebben inzicht in elkaars cijfers
Gepubliceerd op 24 maart 2011 om 00:00
Reacties 0