Boekhandels balen van Boekenweek
Gepubliceerd op 12 april 2011 om 00:00
Boekwinkelketens gooiden in het vakblad Boekblad de knuppel in het hoenderhok. Het is de derde Boekenweek op rij die minder loopt. Het slechte weer, tegenzittende markt en gebrek aan bestellers werden door organisator CPNB eerder opgeworpen als oorzaken, maar de ketens zien een andere reden. “De Boekenweek is te lang hetzelfde gebleven”, stelt Bruna-directeur Peter Brouwer. “Het is een fluistercampagne geworden. Als dit zo nog drie jaar zo dor gaar, hebben we niets meer.”
CPNB-directeur Eppo van Nispen nuanceert de onvrede. “Ik heb het nagezocht: er is al 76 jaar onvrede over de Boekenweek. Het is nooit genoeg.” Niettemin laat hij grondig analyseren wat er beter kan, al heeft hij er zelf ook ideeën over. Zo moeten er meer mannen en tweede generatie immigranten naar de boekhandel en ‘kunnen Boekenweekthema’s wellicht breder’. “Misschien moeten we niet alleen meer bij Pauw&Witteman in de uitzending, maar ook bij RTL en SBS.”
Een veelgehoorde kritiek is dat de Boekenweek, met zijn Boekenbal en Boekenweekgeschenk, vooral aanslaat bij bestaande boekhandelbezoekers. Juist nieuwe klanten moeten gelokt worden, en die moeten op een andere manier worden gelokt, stelt Michel Schaeffer van webwinkel bol.com.
“Lichte lezers, die twee boeken per jaar lezen, worden aangetrokken door de bekendheid van boeken als De Vliegeraar en Millennium. Het is de uitdading die lezers een derde boek te laten lezen”, aldus Schaeffer van bol.com. Daarbij helpt het als je duidelijk laat zien waar het boek over gaat, stelt hij. Daarom publiceert de webwinkel interviews met de auteurs. Bovendien kunnen klanten het eerste hoofdstuk gratis downloaden. Ook kooptips werken goed, meent Schaeffer: “Mensen die dit boek kochten, kochten ook deze titels. Dat biedt houvast.”
Reacties 0