Weinig innovatie in supermarktschap

Er liggen flink minder nieuwe producten in de schappen van supers. Dat komt doordat fabrikanten de afgelopen jaren fors hebben gekort op innovatie, zo blijkt uit gegevens van SymphonyIRI.

De top 20 van meest succesvolle introducties scoorden in 2010 'slechts' een weekomzet van 1,7 miljoen euro. Dat is bijna de helft minder dan in 2007, toen de top 20 wekelijks bijna 2,5 miljoen euro opleverde. 2007 was het jaar van onder meer de introductie van het succesvolle Coca-Cola Zero.

Overigens hebben niet alle fabrikanten gesneden in hun innovatiebudget. Zo timmerde fabrikant Pepsi Co in 2010 behoorlijk aan de weg  met de chips met Patatje Joppie-smaak. Dit product, verzonnen door een Nederlandse consument, eindigde op de eerste plaats in de top 20 van meest succesvolle introducties.

Intro top 20

1) Lays Patatje Joppie
2) Arla Biologische Zuivel
3) Activia Dubbel
4) Dr. Oetker Steenoven Traditionale
5) Jan Poffertjes & Pannekoeken
6) Magnum Gold
7) Bertolli Maaltijdpakketten
8) Friesche Vlag Vla Combi
9) Optimel Variaties
10) Hak Vlaaifruit
11) Fred & Ed Groenvoer
12) Friesche Vlag Dubbelvla Room
13) Bavaria 0% Witbier
14) Ariel Vlekverwijderaar
15) Cornetto Enigma
16) Dove Men+Care
17) Iglo Chicken
18) Ariel met vleugje Lenor
19) Lu Côte d'Or Intense
20) Hertog Droomijs

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!