Japans warenhuis Muji maakt van merkloze artikelen uniek selling point
Gepubliceerd op 7 juni 2005 om 00:00
De Japanse retailketen Muji is vooral bekend om de nadrukkelijke afwezigheid van merkartikelen. De producten, die varieren van kleding tot huishoudelijke artikelen, worden ontworpen door enkele van `s werelds grootste designers, maar ze zijn geen van alle herkenbaar aan hun merknaam of logo. Ook de marketinginspanningen zijn sober en minimaal. Hierdoor heeft het geheimzinnige Muji van Tokio tot Londen een grote schare enthousiaste klanten opgebouwd.Muji is de afkorting van Mujirushi Ryohin, Japans voor `no label quality goods`. De 320 vestigingen, waarvan de meeste in Japan, voeren een zo breed mogelijk assortiment alledaagse producten, momenteel zo`n 5.000. Volgens de designfilosofie van Muji zijn al deze producten ontdaan van overbodige franje en teruggebracht tot hun essentiele basisvorm. Zo hebben cd-spelers maar 1 knop en zijn de prullenmanden gemaakt van industrieel karton. Er is nauwelijks reclamemateriaal in de winkels te vinden en producten liggen uitgestald in kunststof kratten. De merkloze marketingstrategie van Muji is in werkelijkheid juist een uitgekiende merkstrategie.
Reacties 0