Mede dankzij de economische crisis hebben de tuincentra in 2010 een totale omzet van 4,1 miljard euro geboekt. De branche gaat daarmee op hetzelfde niveau verder als in de recordjaren 2008 en 2009. Volgens adjuct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland heeft shoppend Nederland dankzij de crisis de tuin weer leren waarderen. “Door de onzekerheid rondom de economie zien we juist dat er veel meer planten worden verkocht. In plaats van eropuit te trekken, gingen mensen weer de tuin in.”
De tuincentra ondervinden echter wel concurrentie van branchevreemde aanbieders en het internet. Zo zijn Doe-het-zelfwinkels goed voor dertien procent van de omzet van éénjarige plantjes, zoals violen, en verkopen ook supermarkten de spullen steeds vaker. De verkopen op het internet stegen het afgelopen jaar met 44 procent. Het internet wint daarmee in de tuinbranche aan terrein, maar staat nog wel in de kinderschoenen. De online verkopen bedragen slechts vier procent van de totale omzet van 4,1 miljard euro.
"Vooral voor de verkoop van tuinmaterialen is het internet heel geschikt, maar voor perkgoed weer minder”, legt Horstra uit. “Het is natuurlijk het fijnst om levend materiaal eerst zelf door je handen te kunnen laten gaan voordat je het aanschaft."
Tuincentra op volle toeren dankzij crisis
Gepubliceerd op 2 mei 2011 om 00:00
Reacties 0