De promotiedruk is de laatste jaren in Nederland flink gestegen en was de afgelopen vijf jaar niet zo hoog. Zo groeide deze binnen het Nederlandse drogisterijkanaal het afgelopen decennium flink. Kwam de promotiedruk in de drogisterijbranche in 2001 nog uit op negentien procent, nu is de promotiedruk 33 procent. Dat constateert Rini Emonds, consultant van SymphonyIRI, in het meinummer van RetailTrends.
Ook binnen de supermarktbranche is de productiedruk toegenomen. Binnen dat segment is deze inmiddels toegenomen met zeventien procent. Oftewel: bij bijna één op de vijf artikelen die in de supermarkt worden verkocht, is sprake van promotie.
Niettemin is de promotiedruk in Nederland lager dan in andere Europese landen. In Italië en Groot-Brittannië bedraagt deze in het supermarktkanaal zelfs respectievelijk 25 en 33 procent. “Dat heeft te maken met het feit dat de prijzen daar relatief hoger zijn”, stelt Emonds in het nieuwste nummer van RetailTrends. “Nederland heeft een laag prijsniveau. Dat verklaart waarom bij ons de promotiedruk lager is. Retailers en fabrikanten hebben simpelweg minder speelruimte voor promoties.”
Het gehele researchartikel is te lezen in het meinummer van RetailTrends.
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Promotiedruk stijgt gestaag
Gepubliceerd op 3 mei 2011 om 00:00
Reacties 0