Spar International op pad van groei na wereldwijde uitbreiding

SPAR International heeft 2004 positief afgesloten. De verkoop vanuit 15.000 winkels in 35 landen wereldwijd steeg 4% ten opzichte van vorig jaar tot EUR 27.5 miljard. Het van origine Nederlandse SPAR overtrof het Europese marktgemiddelde en realiseerde substantiële groei in Oost Europa en Afrika. In 2004 betrad SPAR de Indiase markt en in 2005 werd China het 35ste land waar SPAR actief is. In Europa vergrootte SPAR zijn winkelaantal sterk, zoals in Denemarken (+22%), Ierland (+13%), Frankrijk (+10%), Nederland (+10%) en Griekenland (+8%). Hierdoor realiseerde SPAR een significante verkoopgroei. Ook in Centraal en Oost Europa liet SPAR een substantiële groei zien door de verdere ontwikkeling van INTERSPAR hypermarkten. In 2005 opent SPAR zijn eerste winkels in Roemenië en Kroatië. Ook in Rusland zal SPAR de komende jaren zijn activiteiten intensiveren, onder andere door twee nieuwe regio's aan het SPAR netwerk toe te voegen. SPAR streeft naar een totaal van zeventig winkels in Rusland in 2007. Op de vijftigste internationale SPAR conferentie in Venetië lichtte Dr. Gordon Campbell, Managing Director van SPAR International, de ontwikkeling van SPAR verder toe: "2004 Was een noemenswaardig jaar voor SPAR. We zetten onze eerste stap in China; een belangrijk onderdeel van ons wereldwijde uitbreidingsplan. Het jaar stond in het teken van intensief onderzoek en studiebezoeken van Chinese detailhandelaren aan SPAR in Europa. Op 28 april 2005 opende SPAR zijn eerste winkel in Weihai, in de provincie Shandong. De eerste verkoopcijfers van de Hypermarkt zijn goed. Voor eind juli openen we een tweede Chinese Hypermarkt en we streven uiteindelijk naar vijftien Hypermarkten in China voor het einde van 2007." Ook in Afrika timmert SPAR aan de weg. Met name in Zuid Afrika is SPAR succesvol; de keten heeft hier een marktaandeel van meer dan 25%.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!