Storing Rabobank kost webwinkels acht miljoen

Webwinkels hebben zo’n acht miljoen euro schade geleden door een storing bij de Rabobank. Dat stelt brancheorganisatie Thuiswinkel.org in een schatting.

Klanten van de Rabobank konden vanaf maandagochtend ruim 24 uur niet internetbankieren en webwinkels van de Rabobank geen betalingen konden ontvangen. Klanten van andere banken konden wel gewoon met iDEAL betalen.

De onbereikbaarheid van Rabobank betekende voor webwinkels een verlies van zo’n honderdduizend transacties per dag. Dat betekent zo’n 275 duizend euro per uur, aldus Thuiswinkel.org. Klanten van de Rabobank waren verstoken van internetbankieren omdat de module door een DDoS-aanval werd gesaboteerd. Naar schatting waren meer dan tienduizend webwinkels het slachtoffer van de DDos-aanval op de servers van de Rabobank.

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org pleit voor een nog robuustere infrastructuur bij banken en een snellere notificatie procedure bij Currence. Het is hem een doorn in het oog dat webwinkels via de pers moesten vernemen wat er gaande was. “Daarnaast kan er dan wel sprake zijn van overmacht, het ontheft de banken niet van de plicht om te zorgen voor robuuste betaalsystemen, waar webwinkels en consumenten op kunnen vertrouwen”, aldus Jongen.

Currence heeft dinsdag toegezegd mee te willen werken aan een snellere en effectieve notificatie van de branche en aangesloten webwinkels. Een woordvoerder van de Rabobank benadrukt dat er op geen enkel moment inbreuk is geweest op de bancaire systemen zelf. De bank heeft onderzoek toegezegd en zal aangifte doen van de cyberaanval.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!