Keukenspeciaalzaken ondervinden de meeste concurrentie van IKEA. Uit onderzoek van Quadata Markt & Trendanalyses blijkt dat een kwart van de consumenten een keuken bij de Zweedse meubelgigant koopt. Volgens het onderzoek is de prijs het belangrijkste gegeven bij het kopen van een keuken.
Ook de keukenbranche stelt dat de prijs voor consumenten steeds belangrijker is. "Klanten komen binnen en stellen regelmatig de vraag: hoeveel korting krijgen we hier?”, zegt Jaap Pijnenburg van Piet Klerkx. De regiobaas denkt dat de branche er alleen weer bovenop kan komen als er een helder en transparant prijsbeleid wordt gevoerd. "Bij de Albert Heijn vraagt een klant bij de kassa ook niet of er nog wat van het totaalbedrag af kan. Wij moeten leren de klant uit te leggen wat een keuken precies kost en waarom."
Volgens retailkenners is de omzet van woonwinkels per vierkante meter de laatste jaren met vijftien tot twintig procent gedaald. Dit terwijl de kosten, zoals inkoop, personeel en pand alleen maar stijgen. Verwacht wordt dan ook dat er een sanering zal plaatsvinden. Volgens belangenorganisatie CBW Mitex zijn het vooral veel papa- en mama-keukenzaken die het bijltje in de ring gooien. " Ondernemers zonder formule waarin al jaren nauwelijks wordt geïnvesteerd in uitstraling, assortiment, samenwerking en personeel; zij vallen nu versneld uit de markt", aldus de organisatie.
Keukenboeren in het nauw door IKEA
Gepubliceerd op 3 mei 2011 om 00:00
Reacties 0