Bemande tankstations langs de autowegen verkopen minder brandstof. Dat komt door de opkomst van onbemande stations en lager benzineverbruik (zuiniger auto’s, minder vrachtverkeer door recessie). Daarom zoeken exploitanten van bemande pompshops naar andere omzetmakers. Daartoe worden nieuwe bakeryformules en shopconcepten gelanceerd of worden bestaande aangepast.
Wat doet de top-5 van de oliebaronnen? Shell zet in op Deli2Go, Texaco kiest voor The fresh way, Total noemt versconcept Bonjour, Esso werkt samen met Delifrance en BP timmert aan de weg met Wild Bean Café. Overigens vindt de consument die shop-in-shop-concepten lang niet overal; het zijn vooral de grotere tankstations langs drukke snelwegen en provinciale wegen waar de formules worden uitgerold.
Als je de foodtrends in Nederland op de voet volgt, hoor je het steeds vaker: mensen die voor hun werk veel kilometers afleggen, tanken waar ze willen lunchen en niet andersom. Ze rijden liever dertig kilometer door, omdat de volgende pompshop een bakery heeft waar je vers afgebakken ciabatta’s koopt met vers beleg. En waar de koffiemachine de bonen à la minute maalt.
Lees het gehele artikel in het deze week verschenen meinummer van RetailTrends.
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Tankstations vernieuwen foodformules
Gepubliceerd op 4 mei 2011 om 00:00
Reacties 0