Avondopening minder lucratief voor supers

Consumenten gaan vaker naar de supermarkt, maar zij kopen minder in de avonduren. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

In 2007 realiseerde de Nederlandse supers nog 9,3 procent van hun totale omzet na zes uur ’s avonds. In 2010 was deze ‘avondomzet’ gedaald naar een aandeel van 8,7 procent, aldus GfK.

Supermarkten worden op zondagen juist meer bezocht. Het aandeel van de omzet die op deze dag wordt geboekt groeide van 0,69 procent in 2007 tot 1,16 procent in 2010. “Je ziet een verschuiving, naar het begin van de week en naar zondag”, stelt Joop Holla van GfK.

Steeds meer huishoudens doen vaker op zondag boodschappen. Kwam in 2007 28,1 procent van de huishoudens wel eens op zondag, inmiddels is dat 36,3 procent. De zondagmiddag in het populairst. De totale zondagomzet bedroeg in 2010 364 miljoen euro en driekwart daarvan wordt in de middaguren gehaald.

Lees ook: Late Pasen stuwt supermarktomzet

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!