Apple heeft Google na vier jaar ingehaald als het meest waardevolle merk ter wereld. De maker van de iMac, iPod, iPhone en iPad zag zijn waarde in een jaar tijd met 84 procent groeien tot 153,3 miljard dollar. Google leverde daarentegen twee procent in en kwam uit op 111,5 miljard. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Millward Brown, aldus De Telegraaf online.
De top honderd van meest waardevolle merken wordt gedomineerd door technologiemerken, die goed zijn voor een derde van het totaal. Zo bekleedt IBM een derde positie en staat Microsoft op de vijfde plaats. Facebook komt dit jaar nieuw binnen op plaats 35 en zag zijn waarde met bijna 250 procent stijgen naar 19,1 miljard dollar.
Volgens het onderzoeksbureau blijkt dat sterke merken beter bestand zijn tegen een recessie. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met zeventien procent bovengemiddeld. Al die bedrijven samen zijn nu goed voor 2,4 biljoen dollar. Een vijfde van de hele lijst komt inmiddels uit opkomende markten als China en Brazilië, waar westerse luxemerken vervolgens weer van profiteren.
Met merkwaarde van Nederlandse bedrijven gaat het volgens Millward Brown een stuk minder goed. Alleen Shell staat nog in de top honderd, op de 51e plaats met een waarde van vijftien miljard dollar. ING haalde de lijst niet meer dit jaar. Ook namen als Heineken, Unilever of Ahold staan er niet in.
Apple verslaat Google als meest waardevolle merk
Gepubliceerd op 9 mei 2011 om 00:00
Reacties 0