Nederlanders geven 5% meer uit aan tuinartikelen
Gepubliceerd op 22 september 2004 om 00:00
De Nederlandse consument spendeerde vorig jaar 5% meer geld aan tuin- en tuingerelateerde goederen, inclusief diervoeding, in vergelijking tot 2002. Vooral de tuinplanten waren populair (+15%). Zo`n 40% van alle planten werd in 2003 bij een van de verschillende tuincentra gekocht, een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft marktonderzoeksbureau GfK Panel Services op basis van het zogeheten Tuinconsumentenonderzoek 2003 bekend gemaakt. Naast planten werden er ook meer eenjarigen (+3%), bollen en zaden aangeschaft. Tevens werd er iets meer besteed aan de productgroepen decoratieartikelen, sfeerverlichting en seizoensartikelen voor buiten. Sfeerverlichting en seizoensartikelen voor binnen lieten daarentegen een afname zien. De uitgaven aan dierenartikelen en aan producten voor tuinonderhoud en verzorging bleven ongeveer gelijk. Tuincentra hebben bij de verkoop van meerjarige tuinplanten een marktaandeel van ruim 50%. De warenmarkt is de tweede aanbieder, gevolgd door de bloemenwinkel en de kweker. Ongeveer eenderde van de Nederlanders ouder dan twaalf jaar kocht vorig jaar ten minste 1 keer een meerjarige tuinplant.
Reacties 0