De opmars van webwinkelen wordt geremd, vooral door ergernissen bij consumenten. Webwinkeliers maken meer fouten en de hoge verzendkosten zijn klanten een doorn in het oog. De groei van de webwinkelmarkt van vorig jaar vlakt af, concludeert bedrijfsconsultant Ernst & Young in zijn ICT-Barometer, die vandaag wordt gepresenteerd.
Het aantal online shoppers blijft stabiel. Zes op de tien Nederlanders winkelt maandelijks online, dertien procent doet dit wekelijks. De webwinkelmarkt groeit dit jaar met dertien procent , maar de stijging blijft achter bij die van vorig jaar.
Ruim de helft van de klanten (53 procent) heeft klachten, tegenover veertig procent vorig jaar. Volgens Ernst & Young doen internetwinkels te weinig om klanten vast te houden. Zo is er onvoldoende vernieuwing om inefficiënties en fouten eruit te halen, meent de financiële dienstverlener.
Niettemin stellen vrouwen vaker op internet te gaan shoppen. Opmerkelijk aan de klaagzang van Nederlandse shoppers is dat deze niet over prijzen gaat, maar over vrijwel alle andere facetten van de webwinkel, zoals service, communicatie, de site zelf, verzendkosten, slechte betalingsvormen en een te late bezorging van bestellingen.
Webwinkel wordt vaker gemeden
Gepubliceerd op 11 mei 2011 om 00:00
Reacties 0