‘Mondiale onrust gaat aan retail voorbij’

Retailers en fabrikanten ondervinden nauwelijks gevolgen van de huidige onrust in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Japan. De invloed is ook op de lange termijn beperkt. Dat concludeert KPMG in een woensdag gepubliceerd onderzoek,waarvoor de accountantsorganisatie driehonderd bestuurders ondervroeg uit de sector.

Ruim zestig procent van de bestuurders gaf aan dat de bedrijfsvoering niet of nauwelijks wordt beïnvloed door de onrust. Vijf procent verwacht wel ingrijpende gevolgen voor het resultaat. Een meerderheid van de bedrijven ziet alleen op de korte termijn gevolgen van de stijgende prijzen van grondstoffen en energie.

Bedrijven in de consumentenmarkt hebben zich beter weten te wapenen tegen de crisis dan ondernemingen in andere sectoren, stelt KPMG. Zo is er een meerderheid in geslaagd om tijdens de crisis 'slank’ te produceren en minder kosten te maken, 'waardoor zij een goede basis hebben nu de economie voorzichtig aantrekt'.

Bijna de helft van de bedrijven geeft aan dat de crisis ervoor heeft gezorgd dat de kostenstructuur beter op orde is en dat de groeivooruitzichten beter zijn dan voor de crisis. Daarnaast is volgens de bedrijven zowel het werkkapitaal en de liquiditeitspositie verbeterd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!