De invloed die bevolkingskrimp heeft op onder meer winkelgebieden in bepaalde buurten, wijken en dorpen is groot. Dat is te lezen in het onlangs verschenen HBD-rapport Bevolkingskrimp en winkelgebieden..
“De ervaring leert dat leefbaarheid voor bewoners zeer nauw samenhangt met de aanwezigheid van winkelvoorzieningen. Het verdwijnen van de laatste winkel of winkels uit een kern heeft dan ook een grote maatschappelijke impact. Daar moet je oplossingen voor bedenken”, zegt Patrick Manning, hoofd van de afdeling ruimtelijk economisch advies van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
De oorzaken van de bevolkingskrimp in Nederland zijn divers: vergrijzing, het wegtrekken van jongeren, beperkte beschikbaarheid van banen, krapte op de woningmarkt. Manning: “Wat de oorzaken ook zijn, minder consumenten betekent minder omzet en dus minder mogelijkheden voor winkels. Nu we in sommige regio’s al enige tijd de bevolkingsaantallen zien teruglopen, heeft dat uiteraard consequenties voor het functioneren van de winkels in die gebieden.”
Lees het vervolg in het HBD-katern van het meinummer van RetailTrends. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier. U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl.
Bevolkingskrimp en winkelgebieden
Gepubliceerd op 16 mei 2011 om 00:00
Reacties 0