Consument geeft minder geld uit aan interieurproducten
Gepubliceerd op 22 september 2004 om 00:00
In 2003 hebben Nederlanders voor circa 9,2 miljard euro aan interieurproducten besteed, een daling van 5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het totaal aan bestedingen voor woonaccessoires kwam in 2003 op 1,7 miljard euro uit. Winkels met enkel woonaccessoires in het assortiment hebben het moeilijk, zo blijkt uit de HBD-studie `Branches in Detail 2004 - Woonzaken`. Consumenten schaften ruim 7% minder producten aan, de gemiddelde prijsstijging van 3% voor interieurproducten kon dit niet compenseren. In de categorie speciaalzaken - onder meer meubel-, keuken- en parketspecialisten - werd 62% van de bestedingen gedaan. De woonwarenhuizen en woninginrichters zijn gezamenlijk goed voor 11% van de bestedingen, terwijl dhz-zaken en bouwmarkten een marktaandeel van ongeveer 9% hebben. Grootste verkoopkanaal voor woningaccessoires is de huishoudelijk-artikelenwinkel, met een aandeel van 18%. Woonwarenhuizen en warenhuizen volgen met respectievelijk 11 en 10%, terwijl discounters, tuincentra, cadeau- en giftshops en bloemenwinkels een marktaandeel van 8%, 7%, 7% en nog eens 7% scoren. Woningtextielzaken en kurk- en parketspecialisten ten slotte zagen hun bedrijfsresultaten toenemen.
Reacties 0