Hoewel Chinese consumenten hun kleding, schoenen en cosmetica het liefst uit het buitenland halen, geven zij de voorkeur aan alcohol uit eigen land. Uit onderzoek van KPMG blijkt dat consumenten in China verschillende Europese landen met specifieke producten associëren.
Van de onderzochte 1.200 Chinese consumenten geeft zo’n 40 procent aan kleding vooral te associëren met Frankrijk en schoenen met Italië. Bij de aankoop van een nieuw horloge denkt bijna negentig procent aan een Zwitsers uurwerk en ook bij parfum, cosmetica, juwelen en tassen gaat de voorkeur uit naar een product uit Frankrijk. Alleen bij de aankoop van alcohol denkt een meerderheid van de ondervraagde consumenten aan het thuisland.
Op de lange termijn verwacht de Chinese consument dat slechts een aantal lokale producten een plaats op de Chinese markt zouden kunnen veroveren. Naast alcoholhoudende drank gaat het hierbij met met name om juwelen en kunstvoorwerpen. Op andere terreinen, zoals horloges, kleding en accessoires, zijn Chinese producenten volgens de onderzochte consumenten kansloos.
Chinese consument: sterke voorkeur Europese merken
Gepubliceerd op 25 mei 2011 om 00:00
Reacties 0