Internationale supermarktgrootmachten kunnen zich binnen vier maanden vestigen op Indiaas grondgebied. Dat meldt Jyotiraditiya Scindia, de Indiase minister van Economie, in de Britse krant The Sunday Telegraph.
Scindia ziet de noodzaak van de komst van meer geprofessionaliseerde retailers naar het land en zal naar eigen zeggen alles in het werk stellen om de vestiging van ketens als Tesco mogelijk te maken. “India is momenteel de grootste producent van melk en de op een na grootste producent van fruit en groente, maar van de totale opbrengst komt maar vijf procent in productie en meer dan dertig procent van het voedsel is al verrot voor het de markt bereikt”, illustreert de minister enkele moeilijkheden.
De afgelopen jaren ondervonden retailers die voet op Indiase bodem wilden zetten veel tegenslagen. Het animo voor overzeese retailers om India te betreden was dan wel groot, maar door de onprofessionele en soms corrupte houding van de regering zijn maar weinig projecten van de grond gekomen.
Meer weten over India als retailland? In het juninummer van RetailTrends deel 2 van de serie 'Retail in opkomende markten' waarin deze keer wordt ingezoomd op de kansen en valkuilen voor retailers in India. Klik hier voor een introductieabonnement op RetailTrends.
‘India opent deur voor supermarktreuzen’
Gepubliceerd op 6 juni 2011 om 00:00
Reacties 0