Webshoppers krijgen meer bedenktijd

Online shoppers in de Europese Unie krijgen twee weken de tijd om aan te geven of ze een product terug willen sturen, of niet. De bedenktermijn geldt voor producten die de consumenten niet hebben kunnen zien voor aankoop. Tot dat besluit is de Europese Commissie gekomen. In Nederland ligt de wettelijke bedenktijd nu nog op zeven werkdagen.

De Nederlandse belangenvereniging reageert niet enthousiast op de Europese voorstellen, die inhouden dat ook de terugzendtermijn maximaal veertien dagen bestrijkt. Dat zou betekenen dat consumenten die na twee weken terugkomen op hun aankoopbeslissing, ook nog eens twee weken de tijd krijgen om de producten te retourneren. Retailers zien hun artikelen dan in het uiterste geval na een maand pas weer terug zien. Iets waardoor vooral elektronicaretailers knel komen te zitten. Dit bezwaar is in een brandbrief naar Brussel gestuurd.

Brussel wil eveneens instellen dat verkopers op afstand een product binnen dertig dagen moeten leveren, anders mag de consument de koop ontbinden. Consumenten moeten daarnaast goed op de hoogte zijn van hun recht een product terug te sturen. Zijn ze dit niet, dan wordt de herroepingstermijn opgerekt tot een jaar. Als laatst wil de Europese Commissie instellen dat het aankoopbedrag binnen veertien kalenderdagen wordt teruggestort op de rekening van de klant. De regels moeten nog worden goedgekeurd door de Europese Raad, maar dit lijkt slechts een formaliteit.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!