Sportzaken moeten als gevolg van de kredietcrisis en de opkomst van de online winkels steeds vaker een keuze maken welke koers zij gaan varen. Dit blijkt uit onderzoek van Van Es Marketing Services onder sportzaken in Nederland.
Als gevolg van de kredietcrisis is bijna de helft van de sportzaken (46 procent) een andere koers gaan varen. Hierbij zijn zij zich meer op specialisaties gaan richten, voeren zij een ander assortiment of houden ze minder voorraad aan.
Ondanks de crisis heeft 43 procent van de sportzaken in 2010 een omzetstijging gerealiseerd ten opzichte van het 2009. 39 procent van de ondernemers werd geconfronteerd met een omzetdaling. Opvallend is dat van de geheel zelfstandig opererende sportzaken ruim de helft (52 procent) een omzetstijging heeft gerealiseerd in 2010. Uit een nadere analyse blijkt dat het met name de gespecialiseerde sportzaken zijn die in het jaar 2010 hebben geplust met de omzet. Dit komt vooral door een sterkere klantenbinding.
Daarnaast verplaatst een groot deel van de verkoop zich naar internet. Zeker als een sportzaak een groot assortiment voert met generieke sportproducten die online door de consument eenvoudig te vergelijken zijn, zal de concurrentie van online aanbieders sterk toenemen. Momenteel heeft 97 procent van de sportzaken een website. Ruim de helft van de sportzaken verkoopt producten online via een eigen website of via de website van de franchisegever of het hoofdkantoor. Het omzetaandeel van online verkopen onder sportzaken bedraagt twaalf procent.
Een op de vijf sportzaken die online producten verkopen behaalt meer omzet via online verkopen dan via de fysieke winkel. 23 procent van de sportzaken die online producten verkopen realiseert minder dan vijf procent van de omzet via online verkopen.
Sportretail voor moeilijke keuzes
Gepubliceerd op 10 juni 2011 om 00:00
Reacties 0