Consumenten gebruiken Facebook vooral om te socializen, en niet om te shoppen. Uit onderzoek van Forrester blijkt dat retailers hun investering in Facebook of andere social media nog niet hebben terug verdiend. Toch verwacht het onderzoeksbureau dat retailers in de toekomst een groot deel van hun winst via Facebook genereren.
Nu is dat echter nog niet het geval. Uit het onderzoek komt naar voren dat ruim tachtig procent van de consumenten die online een reis boekten, daarvoor te maken had met digitale marketing. Van deze vakantiegangers had echter twee procent maar te maken met marketing via een sociale netwerksite.
Van de mensen die online shoppen geeft 25 procent aan merken via Twitter te volgen. Van hen geeft 44 procent aan dit alleen te doen om toegang te krijgen tot aanbiedingen. Andere studies tonen aan dat slechts dertien procent van de online shoppers aangeeft de sociale netwerkpagina’s van een retailer te bezoeken. Zeven procent geeft aan op sociale netwerken research naar producten te doen. Het ziet er naar uit dat consumenten graag praten over welke producten ze willen, en graag research naar die producten doen, maar dat sociale netwerken als Facebook en Twitter geen ideaal platform voor deze activiteiten zijn.
‘Winkelier profiteert niet van social media’
Gepubliceerd op 14 juni 2011 om 00:00
Reacties 0