De Nederlandse retail heeft in april 3,4 procent meer omzet gerealiseerd dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei komt met name door een toename van de prijzen, die 2,5 procent hoger waren. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.
Het volume groeide met bijna één procent. Ook na correctie voor koopdagen blijft er sprake van een lichte groei van het volume.
De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen was in april 5,4 procent hoger. Dat is volledig te danken aan de supermarkten. Hun omzet was in april 6,2 procent groter. De toename van de omzet kan vooral worden toegerekend aan de volumegroei van iets meer dan 4 procent. De prijsstijging bedroeg 2 procent. Speciaalzaken realiseerden ongeveer dezelfde omzet als een jaar eerder.
De non foodwinkels hadden een bescheiden omzetgroei. Zowel de prijzen als het volume droegen hieraan bij. De winkels in bovenkleding behaalden in de droge en warme maand april een hogere omzet. Ook de winkels in huishoudelijke artikelen en de drogisterijen noteerden een omzetgroei. Textielsupermarkten, winkels in woninginrichtingartikelen en winkels in consumentenelektronica hadden een lagere omzet dan een jaar eerder.
Webwinkels noteerden in april een omzetgroei van bijna twee procent. De tankstations behaalden door prijsstijgingen 7,1 procent meer omzet.
Hogere prijzen stuwen omzet detailhandel
Gepubliceerd op 16 juni 2011 om 00:00
Reacties 0