Om uit het zware weer te komen, moeten retailers zich laten sturen door cijfers in plaats van hun gevoel. Dat meldt Alfa Retailadviseurs in zijn jaarlijkse brancheanalyse ‘Cijfers die Spreken Retail 2011’.
Volgens Alfa Retailadviseurs is een goede inkoop- en verkoopplanning zeker in deze tijd cruciaal voor retailers. "Inkopen beter plannen levert direct geld op”, aldus Robert Berendsen van Alfa Retailadviseurs. “Ook besparen aan de kostenkant houdt een keer op, terwijl inkoopplanning betere perspectieven biedt. Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus. Je ziet dat die laatste groep ondernemers nog te veel afgaat op het gevoel bij de inkoop. Maar inkoop- en verkoopplanning zijn in feite de essenties van het ondernemer zijn."
Volgens Berendsen moet men niet te hoog opgooien over de rol van e-commerce. “Het aantal internetverkopen stijgt en zal nog wel even blijven stijgen, maar internet en winkel blijven naast elkaar bestaan.” Wel zou de site een belangrijke zijn om mensen de winkel in te krijgen. “Maar dan moet er in die winkels wel iets te beleven zijn. Door de vergrijzing komen er straks een heleboel mensen met veel vrije tijd bij. Winkelen is ook een vorm van recreatie."
'Retailers moeten naar cijfers luisteren’
Gepubliceerd op 16 juni 2011 om 00:00
Reacties 0