Modemerken gebruiken consument als klankbord

Consumenten hebben een aardige vinger in de pap tijdens het productieproces van fashion-items. Vroeger hadden warenhuizen en mode-ontwerpers alles voor het zeggen bij het ontwerpen van kleding. Door de komst van e-commerce heeft er echter een flinke verschuiving plaatsgevonden. Door de sociale online cultuur kunnen consumenten op een product stemmen, een aankoop doen, of zelfs online spullen aanpassen. In een poging om betrokkenheid tussen ontwerpers en klanten te creeëren, geven gevestigde en minder bekende merken consumenten nu de kans om te kiezen wat er wordt geproduceerd, en in sommige gevallen zelfs hoe dat eruit komt te zien.

Het resultaat is zowel een betrokken consument, als minder afval. Fabrikanten en retailers zijn namelijk beter in staat de vraag in te schatten, zodat er nog maar weinig sprake is van overproductie. "Mode is aan het veranderen in een bilaterale dialoog”, zegt Vivian Weng, oprichter van online keten FashionStake. Bij de lancering van de e-commerce site ontdekte Weng dat consumenten ‘verlangden naar een kans om deel uit te maken van het creatieve proces’. Ook grote spelers als eBay spelen in op de verschuiving. Tijdens de New York Fashion Week onthulde Derek Lam een reeks van zestien orginele ontwerpen. eBay-kopers werden vervolgens uitgenodigd om op hun favoriete ontwerp te stemmen. Uiteindelijk werd er zo’n 120.000 keer gestemd, waarna de ontwerper de vijf populairste jurken daadwerkelijk op de markt bracht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!