Klant kiest pas in supermarkt

De Nederlandse consument laat zich steeds vaker leiden door aanbiedingen en boodschappenlijstjes en steeds minder door winkeltrouw of merkentrouw. Dit blijkt uit het ‘derde grote shopper gedrag onderzoek in Nederlandse supermarkten’ van Popai Benelux, het expertisecentrum voor instore marketing & communicatie. De klant in de supermarkt maakt in 70 procent van de gevallen pas in de winkel haar koopbeslissing maakt. Dat percentage lag in 1998 en 2001 op respectievelijk 80 en 79 procent. Cees Bosma, voorzitter van Popai Benelux, spreekt van een aanbiedingenterreur die het gevolg is van de prijzenoorlog. “Maar er zijn ook andere onderliggende factoren die een rol spelen. Het winkelaanbod is niet duidelijk voor de klant. Het speelgoed koop je bij Kruidvat, de mobiele telefoon bij Blokker en de pannenset bij Albert Heijn”, aldus Bosma. De consument is niet grilliger dan vroeger. In deze tijd van digitale boodschappen vindt zij haar producten niet meer op verwachte plekken en wordt gedwongen te kopen waar ze in haar hart niet wil kopen. Bosma roept retailers en merkfabrikanten op samen te werken in plaats van elkaar te blijven bestrijden. “Zoek weer de samenwerking. Bouw aan merken, zowel het A-merk als het winkelmerk”, aldus Bosma.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!