Groeiende omzet van luxeproducten is niet altijd gunstig voor merk

Steeds meer consumenten hebben geld over voor een product van een luxe merk. Als een merk te populair wordt doet dat echter afbreuk aan het exclusieve imago en wordt het merk voor de echt welgestelden minder aantrekkelijk. Volgens de Boston Consulting Group bedroeg de Amerikaanse markt voor luxegoederen van merken als Jaguar en Hermes in 2003 zo`n 400 miljard dollar, 12% van de totale retailomzet. De verkoop van luxe producten neemt bovendien jaarlijks met 15% toe. Waar de term `luxe` vroeger synoniem was met zaken als een eigen boot en couturemode, worden er nu ook allerlei duurdere, maar voor veel mensen betaalbare, producten als parfums en chocolade onder verstaan. Luxe is minder weelde en meer verwennerij geworden, al definieert de een luxe als een auto van 100.000 dollar en vindt de ander een manicure van 10 dollar al luxe. Ook brengen dure merken accessoires op de markt die veel consumenten zich kunnen veroorloven. Dat brengt extra omzet met zich mee, maar tast soms wel de naam van het merk aan. American Express beschouwt inmiddels 47 miljoen Amerikaanse huishoudens met een inkomen vanaf 50.000 dollar als de `nieuwe rijken`.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!