Mannen krijgen in reclame meer tradioneel vrouwelijke rollen toebedeeld

Grote adverteerders als Procter & Gamble (P&G) en L?Oreal laten in hun tv-commercials mannen steeds vaker een rol spelen die tot nu toe exclusief het domein van vrouwen was. Zo is in de nieuwste reclame voor Pampers in Groot-Brittannie een man te zien die een luier verschoont en zijn kind voorleest. Tot op heden waren mannen in commercials voor huishoudelijke producten voornamelijk onhandig of dom. Een gelijkwaardige rol van de man bij huishoudelijke taken betekent dan ook een doorbraak. Eindelijk lijkt er een einde te komen aan de stereotype rolverdeling tussen man en vrouw in reclame en doet mannenemancipatie zijn intrede. P&G ziet de nieuwe commercial ook nadrukkelijk als zodanig. Het bedrijf zegt ermee in te spelen op de sociale veranderingen in de maatschappij en aan te willen sluiten bij het moderne gezinsleven. Vrouwen zijn enthousiast over de commercial, die een voorbeeldfunctie zou kunnen hebben voor mannen die weinig vrouwelijke taken vervullen. Critici leggen er vooral de nadruk op dat de reclame 30 jaar achterloopt bij de feitelijke situatie. Bovendien blijft de vrouw degene die bepaalt welke luiers er aangeschaft worden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!