'Belastingvoorstel nadelig voor e-commerce VS'

De Amerikaanse senator Dick Durbin heeft een wetsvoorstel ingediend die alle winkeliers verplicht om belastingen te innen. Momenteel kunnen webwinkeliers niet worden gedwongen belastingen te vorderen, tenzij zij ook een fysieke winkel hebben.

Wanneer het wetsvoorstel wordt aangenomen gaan voor alle retailers dezelfde belastingregels gelden, ongeacht waar ze hun spullen verkopen. De Main Street Fairness Act zou gelden in de ruim twintig staten die zich hebben aangesloten bij het Streamlined Sales Tax Project.

Webshoppers moeten momenteel zelf aangifte doen van online aankopen, maar omdat ze dat vergeten of weigeren lopen staten vaak geld mis. De toenemende populariteit van online shoppen zorgt ervoor dat de vijftig Amerikaanse staten inmiddels voor 24 miljard dollar op jaarbasis het schip in gaan, zo rekende initiatiefnemer Durbin uit. Hij vindt dat ‘kanaalneutrale’ regels voor omzetbelasting zorgen voor een eerlijker concurrentieveld.

De National Retail Federation (NRF) kan zich vinden in het voorstel van Durbin, omdat hiermee een eind lijkt te komen aan een ‘oneerlijk concurrentievoordeel’ van webverkopers. Ook zouden banen voor winkelpersoneel behouden blijven. Webwinkelreus Amazon heeft de senator laten weten enthousiast te zijn met de voorgestelde belastingregels en ook Sears, dat off- en online verkoopt, staat achter het idee.

Er zijn echter ook minder positieve reacties. Zo tekenen de Direct Marketing Association (DMA) en NetChoise, een belangenclub voor online retailers, aan dat het voorstel de ontwikkeling van e-commerce in de weg zit, terwijl ook gevestigde retailketens daar hun grootste groei vandaan halen. Ook eBay is ongelukkig met het voorstel. "Kleine handelaren dezelfde kosten en hetzelfde belastingregime opleggen als nationale retailketens is onrealistisch en oneerlijk. De wet zal de balans in het speelveld tussen gigantische retailers en kleine retailers verstoren", aldus een woordvoerder van de veilingsite.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!