Kleine winkels in de binnenstad van Breda hebben het behoorlijk zwaar. "Het is weliswaar druk in de stad en we horen allemaal halleluja-verhalen over 'Breda Beste Binnenstad', maar zelf heb ik mijn omzet dit jaar al met zo'n veertig procent zien dalen", aldus een ondernemer in het regionale dagblad BN De Stem.
De ondernemer stelt dat de mensen wel naar de binnenstad komen, 'maar ze geven hun geld niet meer uit'. "Let maar eens op hoe weinig mensen een boodschappentasje dragen." Dit beeld herkennen andere kleine winkels ook. Zij onderschrijven de moeilijkheden.
"Wij zien dat met name de wat kleinere winkels met een breder assortiment het moeilijk hebben. Zij lijden onder de recessie en hebben te duchten van de groeiende concurrentie van internet", aldus Jos Koniuszek van het Retailplatform Breda. Koniuszek meent dat dergelijke winkels er goed aan doen zich te specialiseren. "Als je iets te speciaals aanbiedt, blijft je winkel in trek."
Daarnaast noemt Koniuszek het openen van een webwinkel als mogelijkheid. Dit wordt bevestigt door de bedrijfsleidster van een winkel in winkelcentrum de Barones. Zij merkte, net als de winkeliers om haar heen, een terugloop in klandizie en is een internetwinkel begonnen. "Dat heeft voor mij gewerkt", zegt de winkeleigenares.
Andere winkeliers stellen hier weer vraagtekens bij. "Ook onze winkels kampen met een dalende omzet. Dramatisch is het niet", stelt woordvoerster Martha de Boer van de winkels van 't Sas. "Niemand is in moeilijkheden, maar een terugloop is zeker merkbaar. Ik heb niet het idee dat dat aan de internetverkoop ligt, eerder aan de berichtgeving over financiële malaise als in Griekenland en nu weer in de VS. Het maakt mensen voorzichtig in het uitgeven van geld."
Kleine winkels Breda hebben het moeilijk
Gepubliceerd op 2 augustus 2011 om 00:00
Reacties 0