Het winkelmandje draagt eraan bij dat consumenten vaker ongezonde producten afrekenen bij de supermarkt. Volgens een onderzoeksteam van de Erasmus Universiteit in Rotterdam kiezen klanten die met een winkelmandje shoppen eerder voor ongezonde producten dan klanten met een winkelwagentje.
Vooral de elleboog zou een onverwacht effect hebben op het aankoopgedrag van consumenten. “Het buigen van de elleboog, zoals bij het dragen van een supermarktmandje, of het strekken van de armen bij het voortduwen van een winkelwagentje, heeft een sterke invloed op het aankoopgedrag.
Volgens de onderzoekers is het strekken van de arm het onderbewust ‘wegduwen’ van ongewenste aankopen, terwijl het buigen van de elleboog wordt geassocieerd met het binnenhalen van dergelijke producten. "Omdat die bewegingen tijdens een bezoek aan de supermarkt steeds worden herhaald, leidt dit tot een verandering in het aankoopgedrag."
Winkelmandje verleidt consument
Gepubliceerd op 10 augustus 2011 om 00:00
Reacties 0